Löptest

Igår kväll var jag över till Sport Support Center och gjorde ett löptest. Många undrar säkert om dessa test är nödvändiga att göra? - Ja absolut! Det tycker jag. Visst kan du göra enkla "hemma" test på vägen men 3-4 gånger/år rekommenderar jag ett "vetenskapligt test".
Det ger ett mer exakt värde var du befinner dig och du får data om hur du skall lägga upp träningen.

Så vad har hänt om jag sammanfattar höstens test med det igår.
Min V02max har ökat från 54,2 till 55,8 ml/kg/min
Min tröskelfart har ökat från 13,5 km/h till 14,5 km/h

Vad innebär tröskelfart? Det är alltså den farten jag kan hålla i ca 45-60 min, förenklat. Farten är hård men inte max.
Om jag använder dessa värden kan jag göra en mattematiskberäkning av bästa tider på olika distanser.
14,5 km/h är 4:08 min/km

Beräknade sluttider
10 km 39:30
21 km 1:28:30
42 km 3:10:00

Jag tror att det är just detta som folk hänger upp sig på och tittar på tröskel och VO2Max. Men för Ironman skulle jag säga att det är ett annat värde som är viktigare.
Om du tittar på testet nedan så ser du att kring 13,0-13,5 km/h vänder min Lactanivå uppåt. Det är här som löpningen under ett IM sker. Alltså här skall jag ligga om "mangla" ner mjölksyran så att den flyttar sig till högre farter. Alltså, jag skulle kunna träna för att göra bättre testresultat i form av tröskelvärden men det är inte målet.

Testa.JPG


Så blir det!

//Johan
 

Öpnna i nytt fönster