Gå på diet-Vecka 3

Nu har jag utforskat och utvärderat dieten i 3 veckor, till en början märktes tydliga resultat, både på vikt och kroppsmått. Dessa har nu planat ut mer och mer. Detta kan ha att göra med att jag gick in med inställningen att motbevisa det intressanta upplägget. 

Upplägget var att under 6 dagar i veckan undvika snabba kolhydrater och ist frossa i sallad, baljväxter mm tillsammans med kött, fisk och kyckling.  För att sedan den 7:e dagen gå helvild och trycka i sig vad som helst och hur mycket som helst samtidigt som man gör vissa saker för att undvika de högsta blodsocker topparna. Dessa dagar har jag lyckats snitta ca 9000kcal  vilket är ganska mycket på en och samma dag.

Tanken var att testa och utvärdera denna diet för att se om den är något jag kan rekommendera vidare. Först var det planerat att testa det i 4 veckor men jag känner att jag nu nöjer mig med dessa tre. Visst är 3 veckor lite kort tid för att kunna göra en bättre utvärdering då viktminskning ska vara en långvarig och stabil process för bästa resultat men nu vet jag i stora drag hur den fungerar.

Jag måste säga att jag har gillat den och kan således rekommendera den vidare, med lite mer humana ätardagar och något mindre salladsfrosseri under veckorna kan man säkert lyckas tappa en hel del kilon, jag lyckades ju trots min höga intag. Dock rekommenderar ja inte detta i kombination med träning och prestation i fokus. Men med lättare motion fungerar det prima. Det är nämligen ingen höjdare att träna högintensivt på så pass långsamma kolhydrater som jag åt under veckorna.

Nu ska jag gå tillbaka till att äta som jag själv vill dvs varierat utan några begränsningar. Då fungerar jag som bäst.

 

Öpnna i nytt fönster