Mot St. Moritz

I morgon bitti görs det sista träningspasset i Sverige på ett bra tag. Kring lunch är vi ett härligt gäng som beger oss mot Arlanda och flyget som ska ta oss till Zürich, därifrån blir det tåg upp på 1800m höjd för att sätta kroppen i chock. Förra året var de första 3-4 dagarna på höjden riktigt jobbiga därefter gick det bra, lär bli så även i år. Men redan på söndag ska jag ner till Rapperswil-Jona för att köra igenom Ironman 70.3 Switzerland, mer för att få lite tävling i kroppen, inga stordåd väntas där. Nu tänker ni säker att det inte är optimalt att fara upp och ner från hög höjd så där och det är jag medveten om. Jag ser det som lärorikt att se hur kroppen reagerar på att tävla mitt i omställningen till hög höjd, det kan med andra ord gå hur som helst. Förra året hade jag Mallis som genomkörare men i år valde jag att göra så här för att spara in på en resa utomlands.

I St. Moritz ska jag vara till den 25:e juni, därefter flyger jag hem för att köra SM i Motala. Tanken är att jag då ska vara i riktigt bra form, vi får se hur det blir med det. Förra året hade vi det riktigt bra uppe på höjden, jag hoppas på en repris. Skillnaden till i år är att vi nu har ett helt eget hus att bo i. Vi går miste om frukost- och middagsbuffé men bor mycket billigare (180kr/natt). Eftersom lägret innehåller en toppningsperiod kommer det att finnas utrymme för mycket mer än bara träning. En lärdom från förra året är att undvika att cykla så mycket i bergen vilket var orsaken till den överansträngning som missgynnade förra säsongens träning och tävling. I år blir det mer platt cykling nere i dalen plus att jag nu har mindre klingor fram på cykeln för att undvika den låga kadensen.

På tal om cykel så ska jag till i år byta upp mig lite, eller ganska mycket faktiskt. Jag ska köra på Kuotas värstingmodell KT05 Di2. Tråkigt nog är denna försenad och kommer inte först nästa vecka vilket betyder att jag inte får med den till St. Moritz och kommer därmed inte heller cykla på den i Motala. Den får i stället bli en motivationboost när den specifika IM-träningen drar igång i juli mot sensommarens och höstens äventyr. Så länge ska jag få cykla på deras Kalibur Di2. Kuota är ännu inte ett välkänt märke här i Sverige, men utomlands är det ett mycket etablerat cykelmärke. Vi jobbar på att även svenskarna ska få chansen att känna på dem. Här säljs de enbart hos Trisports.se , kontakta dem med vidare frågor om cyklarna.

Vad som kom lagom till resan var paket från Caout.se och Bliz, mycket välkommet. Från Caout.se kom ekologiskt rödbetsjuice av Pure clean powder och annat gott ifrån Winforce.   Tempo till vänster är ett par riktigt lätta och fina glasögon, väger endast 24g.

20140528_233633.jpg

20140528_172648.jpg 20130617_082147.jpg 20130607_111834.jpg

Öpnna i nytt fönster