Sitt på dina fötter och bli en bättre simmare

Simmar ni också med handbromsen i? Det gör jag och det känns fruktansvärt onödigt. Här nedan ser ni hur ni kan utveckla er simning genom att sitta på era fötter några minuter om dagen.

ankelr%C3%B6rlighet-simning.png

Här ser ni hur det ungefär ser ut för mig när jag simmar, dock inte mig på bilden

ankelr%C3%B6rlighet-2.png

Det är alltså det här man vill uppnå, helt rak i fotleden.

stretcha-ankel.jpg

Så här kan ni åtgärda problemet, för att få mer effekt kan ni lägga något mellan golvet och era fötter, dock inte för högt upp mot fotleden.

För att sköta detta kan ni göra som vi har gjort här i Falun, anordna en tävling. Vi är 4st här uppe som har detta problem och således deltar i tävlingen. Vi lade ett rakt föremål mot knä och mellan stortån och tån bredvid, därefter mätte vi från föremålet och ner till vår fotled. De 2 som gör de största förbättringarna procentuellt har vunnit tävlingen. Priset är varsin pizza från de två som har förlorat. Inmätning sker i mitten på januari.

Det gör verkligen skillnad, testa för skoj skull att dorsalflektera maximalt när du simmar så känner du själv hur mycket det bromsar.

Vi har också haft diskussioner om detta på något sätt kan ha negativ inverkan på löpningen men vi har nu kommit fram till att det inte ska påverka.

Lycka till!

Öpnna i nytt fönster