Vila lagom

Efter en krävande säsong vet vi alla att det är viktigt att låta kroppen komma i fatt. Vilan är något i alla fall jag hedrar, efter säsongen tog jag direkt nästan 2 veckor i  princip helt utan aktivitet. Efter det började jag så smått sätta igång med lågintensiv spontanträning samt lätt grundstyrka för att inte tappa stabilitet, detta pågick i 2-3 veckor innan jag testade att pressa kroppen lite igen. Känslan i denna period är viktig för resterande del av försäsongen, svarar inte kroppen här och man kör på ändå i tron på att man bara är otränad är risken stor att man får problem in i januari och februari som är två viktiga månader där belastningen successivt ska öka framåt våren. När jag vilar så vilar jag hårt, vila för mig är inte jobba eller plugga. Även att jag vilar fysiskt när jag ägnar mig åt både jobb och plugg är jag nog med att låta kontoret i huvudet också få sina lugna stunder, slösurf, film eller bara sömn är favoriterna.

Att vila för mycket är heller inte bra även om det är klart mycket bättre än att vila för lite. Helvila mer än 2 veckor kan medföra att adaption från tidigare träning går förlorad. Det kan man dock ganska enkelt lösa med träning 2-3ggr/veckan och då gärna styrketräning. Vad man egentligen vill är att starta grundträningen där man slutade den på våren, gärna något snäpp över.

Nu såhär efter första hårdare 4-veckorsblocket (3 hårdare+1 återhämtningsvecka) kan man få nästa kvitto på att man har skött vila rätt. I inledningen av blocket kände jag mig stark, långt ifrån i form men kroppen svarade och tog till sig träningen. Ca halvvägs in kände jag ur kroppen blev mer och mer sliten, de största tecken fick jag i bassängen och i velodromen där det blev jobbigare och jobbigare att hålla vissa splittider. I dessa fall börjar det naturligtvis funderas mycket på om man på något vis har misslyckats med sin off-seasonperiod. Men eftersom jag känt mig stark i inledningen accepterades jag detta. Nu såhär i slutet på återhämtningsveckan kan jag andas ut då jag har känt att det enbart krävs några dagar med lättare cirkulationsträning för att hitta upp igen. Denna veckan har jag nämligen lekt allergisk mot höga laktatnivåer, det är inte många pass jag korta stunder gått över 3mmol.

Ju hårdare man vilar ju hårdare kan man träna.

Nu vet jag att kroppen är där den ska vara och redo att svälja träning igen. I morgon inleder jag nästa 4-veckorsblock, lite starkare och mindre fundersam.

Hoppas ni också har kommit igång bra.

Öpnna i nytt fönster