Stötvågsbehandling

stc3b6tvc3a5g.jpg?w=584…gör jädrans ont om du inte redan visste det! Jag blev varse idag.

Sedan våren har jag haft ont i ryggen, det har framför allt varit i samband med cykling. Jag har haft svårt att ”ligga” i bågen på cykeln utan har fått sitta ”uppe”. Smärtan har varit molande och krampande på höger sida ryggslutet. Smärtan har kommit och gått och varit mer molande än akut och ettrig.

Då jag varit en person som slarvat rejält med stretch gjorde smärtorna att min motivation för att lägga mer tid på mjukgörande övningar ökade under sommaren. Smärtan har trots ökad bålträning och stretch inte velat försvinna, tvärtom, den har tilltagit för varje månad som gått.

Sista veckorna har det hindrat mig rejält, jag har svårt att böja mig för att ta på skorna och får välta mig ned i exempelvis badkaret eller till golvläge. Smärtan håller mig numera vaken om natten. Fasicken :/

Så, igår brände det till och det onda tog en ny skepnad. Det blev tryck i smärtan och jag kände att jag måste ta det på allvar.

Jag fick tips av en av mina löparkompisar, Per-Anders Ottersten, att kontakta Peter Nilson, stötvågsterapeut på SATS. So I did. (P-A som jag för övrigt smittade ner med mitt trista förkylningsvirus på lördagens veteranträff i Kil. Förlåt P-A!)

Jag  haltade iväg till SATS idag och fick både massage och stötvågsbehandling. Massage med Peters bestämda armbågar rätt ner, djupt in i kroppen, ner i musklerna. Peter sa att min kropp var spänd som en hårdknut. Var han än knådade var smärtan svår och jag for runt som en sprättbåge på britsen. Jag gjorde mitt bästa för att undkomma smärtan som var nödvändig för att mjuka upp mina krampande muskler. Men jag märkte att ju längre han höll på ju mjukare blev jag. Han lokaliserade smärtan till låsningar i framförallt sätesmusklerna och ryggen. Jag är asymmetrisk och belastar sannolikt min kropp likaså. Detta är sannolikt orsaken till min bekymmer. Tröstefullt att det inte verkar handla om diskbråck! :)

Rekommendationen blev:

  • massage kontinuerligt (ofta)
  • stretch varje dag
  • bålträning varje dag
  • telefonuppföljning om ett par dagar

Nu ligger jag till sängs, stetchar sätesmusklerna och kurerar mig från både ryggont och förkylning.  Ryggen är mjukare men snuvan finns kanske kvar några dagar till?

Håll tummarna!

 

0476_356601.jpg?w=150&h=100 0476_189391.jpg?w=99&h=150
5574 b.gif?host=kathrinmortel.wordpress.com&blog=41095573&post=5574&subd=kathrinmortel&ref=&feed=1

Öpnna i nytt fönster