Ny träningsfilosofi

Tidigare har har min träning byggts på intensitet och ofta hårda pass, vilket gjort att volymen inte varit särskilt hög. Det har dels berott på tidsbrist och dels på att jag ansett det onödigt att köra ett pass lugnare än föregående. Exempelvis om jag skulle springa intervaller på 1000 meter så var det alltid så hårda som möjligt, i princip tävlingsintensitet, vilket egentligen är ganska svårt, men eftersom jag lyckas ganska bra med det så svarar kroppen bra på den typen av träning. Åtminstone kroppens motor. Chassit däremot får ofta lida eftersom hållfasthet i framförallt senvävnad tar mycket längre tid att anpassa.  Med åldern som motståndare och skadeproblem i kombination med behov av vila efter säsong så har min träningsstart inför varje ny säsong startat senare och senare för varje år. 2012 var det kanske i januari, men i år var det i slutet på april. Jag har således aldrig lagt särskilt mycket tid på träningen, åtminstone om jag jämför med träningskompisarna. Därmed har jag ansett att mina resultat varit bra utifrån min träningsmängd. Men man tävlar inte i att bli halvbra på relativt lite träning.

Det som fått mig att ändra inställning har dels varit att jag i år haft bra kontinuitet i åtminstone cyklingen. Jag har inte varit sjuk nånting, vilket jag var väldigt mycket 2015. Löpningen byggde jag med många korta pass. Så pass korta att kroppen sällan kändes sliten. 20-30 min räckte ibland. Så just nu har jag tränat i princip sen mitten på september och haft kanske 2-3 dagar utan någon aktivitet. Ofta blir det två pass om dagen eller ibland fyra. Cyklar jag till jobbet och kör lite styrka/rörlighet så är det tre pass den dagen, så det är kanske snällt räknat, men samtidigt är det ingen tävling i antal pass eller hur mycket man tränar. Utan det är mitt nya sätt att få kontinuitet och över tid stor ackumulerad volym. Cykelpendling är perfekt lågintensiv träning tycker jag.

Det här tänket, har gjort att jag inte varit sliten nånting eftersom jag tränar väldigt lugnt hela tiden, både intensitet och volym. Däremot tolererar jag ganska mycket i dagsläget, vilket alltså byggts upp på 8 veckor. Plus att jag var i hygglig form sedan i somras, eftersom jag inte haft någon säsongsvila. Så här ska jag nu fortsätta november ut, sen kommer december innehålla lite intervaller för att höja syreupptagningsförmågan. I januari blir fokus på att bygga volym i främst löpning.

 

Öpnna i nytt fönster