Fem tips: bli en fena på att simma

436f61b7e25ae38e3feb4e760f7bb19b.png

Tri-träning: För många nya triathleter kan simning vara en stor utmaning. Både det mörka vattnet och andra triathleter kan kännas otäckt och man oroar sig kring allt från sparkar och höga vågor till fula fiskar. Vi ger dig fem tips på hur du grejar simningen inför och på tävling.


  1. Satsa på tekniken. Många tror att man blir bättre på att simma bara man simmar mycket. Tyvärr är det inte riktigt så enkelt. För att ta du ska ta dig en eller flera nivåer framåt är det viktigt att lägga ner tid på att träna upp tekniken eftersom simning är en tekniksport. Tränar du dedikerat på tekniken lär du dig den också snabbare. Kontakta en simcoach och ta några simlektioner för att få snabba och effektiva tips. Han eller hon ser oftast snabbt vad just du behöver träna extra på. Med några enkla råd och knep kan tränaren få dig att simma mer effektivt.
  2. Simma långt. Träna upp din uthållighet så du orkar simma 1,5 gånger så långt som simsträckan är på tävling. Vet du att du klarar av att simma så långt ökar du ditt självförtroende om att du faktiskt klarar distansen på tävling, även om du skulle tvivla på simtekniken.
  3. Träna i öppet vatten. Nu är det kanske lite kallt i vattnet för att börja simma i öppet vatten. Men så snart temperaturerna stiger – lämna bassängen och hoppa i havet eller sjön! Det är viktigt att du är bekant med hur det känns att simma så som det kan vara när det är tävlingsdags. Lägg tid på att träna upp så du kan andas på båda sidor – för du vet aldrig vad det är för väder på tävlingsdagen. Är det stark vind och höga vågor blir det svårt att andas. Då kan det underlätta att kunna andas på bägge sidor så du kan variera.
  4. Behåll lugnet i vattnet. Fokusera på att hitta lugnet i tävlingssituationen när det väl är dags för tävling. Försök att inte bli så stressad av trängsel, sparkar, kallt vatten, tight våtdräkt och fula fiskar. Detta för att du ska undvika att lägga för mycket av din viktiga energi på sådant som gör dig ofokuserad och kanske gör att du hetsar i väg i onödan när startskottet går. Stressar du i väg i starten kommer med stor sannolikhet tröttheten som ett brev på posten – snabbare än vad du tänkt dig.
  5. Gå med i en klubb. Att simma med andra triathleter är alltid motiverande och lärorikt. Och framförallt kul! Gå med i en simklubb eller triathlonklubb och du kommer att utvecklas snabbt. Än finns det tid att bli snabb i vattnet till säsongen tar fart på allvar.
Öpnna i nytt fönster