Toppa formen inför tävling som proffset Patrik Nilsson

bb60876967f329cffabe929bcf2a72e2.jpg
Bilden från Patriks Instagram.

Patrik Nilsson imponerade under helgen genom att vinna Ironman 70.3 Barcelona. Proffset har haft skadebekymmer under försäsongen, men nu verkar det alltså vända och han visar på ett fint formbesked. Han berättar kort om loppet och ger sina bästa tips om hur du bäst lägger upp träningen innan en viktig tävling.

Du vann Ironman 70.3 Barcelona i helgen, stort grattis! Hur kändes tävlingen i sin helhet?
– Loppet i helhet var riktigt bra! Det var ett lopp där alla delar spelade samman. Att vara 10 sekunder efter ledaren efter simningen är en stabil placering, att sedan cykla stabilt för att växla som tvåa och sedan komma upp med den snabbaste löpspliten är jag otroligt nöjd över. Att få det beskedet på att kroppen börjar svara på träningen och jag är tillbaka efter sjukdom/skador är otroligt lugnande för resten av säsongen! Jag har tidigare vunnit två Ironman lopp, men att nu få gå ned på en kortare distans och få vara med i striden även där känns verkligen kul och motiverande för framtiden. Extra kul var det att flickvännen och min nutritionist från Uperform coaching var med och fick se det hela på plats.

Vad var tuffast och vad kändes bäst?
– Simningen som var riktigt vågig och stökig... Det var svårt att orientera sig, svårt att hitta en rytm och svårt att hålla en jämn fart.

Bäst kändes löpningen, när man vet att segern är hemma är oslagbar! Att löpa sida vid sida med en konkurrent man vet att man löper ifrån och vid 18km höja farten är oslagbar!

Hur har din försäsong varit?
– Under vintern har jag haft en del problem med en vad, vilket har stört mycket av löpträningen. Det tillsammans med sjukdom har inte varit helt perfekt, men jag känner att jag nu är tillbaka på banan :)

När kör du nästa tävling?
– Nästa tävling blir SM på halv Ironman i Vansbro!

Något mer du vill tillägga?
– Vill självklart gratulera alla svenskar som tävlade och tog sig igenom loppet... Det var en tuff bana och en riktigt fin prestation!

Se resultatlistan från Ironman 70.3 Barcelona 22/5 2016

Nu kickar triathlonsäsongen igång för många triathleter. Hur ska man träna och toppa formen månaden innan en viktig tävling?
– Sista månadens träning inför en tävling brukar främst handla om att göra träningen tävlingsspecifik. Handlar det om 70.3 är farten lite högre och träningen lite mer intensiv. Är loppet längre är även träningen det och intensiteten lägre. Det handlar alltså om att göra kroppen klar för det som den utsätts för under tävling.

Vad är extra viktigt att tänka på inför en stundande tävling som är en månad bort?
– Att komma ihåg sömn, kost, återhämtning och göra passen korrekt. En månad innan tävling är fel tid att flytta runt på passet och göra något som inte står i ditt program.

Finns det vanliga fallgropar som man kan undvika?
– Kom ihåg att ta det lugnt! Det finns ingen mening att vara stressad för en tävling. Det brukar bara energi och du spänner kroppen. Försök istället att slappna av, ha kul och njut av att ditt stora mål börjar närma sig. Fokusera på det som går att göra något åt och inte saker som väder, kallt vatten och så vidare

Hur brukar du ladda dagarna innan en tävling?
– Jag brukar försöka slappna av och ha en rolig tid upp till loppet. Jag försöker prioritera sömn, återhämtning, vila och den där tuppluren på 15-30 minuter som annars är så lätt att glömma. Tiden innan lopp spenderar jag gärna med flickvännen eller någon som kan hålla mig lugn och som jag har roligt med.

Brukar du undvika något?
– Ny mat, utflykter och saker som tar onödig energi.

Patriks tips - så kan du lägga upp träningen inför halvdistans och Ironman veckan innan tävling:

  • Är loppet 70.3 brukar sista veckan innehålla ett kort intensivt simpass, 1-2 cykelpass på 2-3 timmar, inklusive intervaller i z2-z4 samt 1-2 löppass med intervaller i z2-z4.
  • Är loppet långdistans brukar sista veckan innehålla samma typ av simning, 2 cykelpass på 2-3 timmar i z2-z3, samt 2 löppass i z2-z3.

Sista veckan handlar främst om kortare pass. Under denna vecka är det viktigt att de system i kroppen som används under tävling ska aktiveras!

Dagarna innan är självklart lugna där fokus ligger på återhämtning och förbereda sig för tävlingen.

Öpnna i nytt fönster