Veckans triathlet: Désirée Falk Olsson

aa038b3ebb6fc4c5348f0f389224b424.jpg

Tri-profiler: Från hästtjej till att lyckats kvalificera in till Ironman-tävlingen på Hawaii. Désirée Falk Olsson har fått mycket av sin mentala styrka genom ridningen som hon pysslade mycket med under sina yngre år. I april i år kvalificerade hon sig till Ironman på Hawaii. En dröm som gått i uppfyllelse.

Namn: Désirée Falk Olsson
Ålder: 41
Längd: 168
Vikt: 65
Klubb: Terrible Tuesdays Triathlon
Hemsida/ blogg: www.goodforce.se

Berätta lite om din idrottsbakgrund:
– Hästtjej från barnsben och satsade på detta fram tills jag var ca 20 år. Tävlade framgångsrikt i fälttävlan och dressyr och drömmen var att ta en plats till VM. I stallet blir man stark, målmedveten och slittålig. Speciellt om man som jag växte upp på en ö i Bohuslän, inga ridhus eller annan lyx. Det var blåst och regn, kalla vintrar, men hästarna skulle tränas ändå, det var där jag byggde min mentala styrka som jag har nytta av idag på de långa Ironman-tävlingarna.  

Som ryttare är det viktigt att ha bra kondition, vilket jag tränade upp genom löpning. Vann lite skoltävlingar och annat vilket fick löpintresset att vakna.

Min satsning inom ridsporten var svår att kombinera med ingenjörsstudier i Uppsala, framförallt då mamma och pappa bodde kvar på västkusten och inte kunde hjälpa till med att köra mig landet runt och sena kvällar i stallet.

När jag trappade av på ridtävlingar så fick löpningen mer utrymme. Körde en hel del lopp från 10 km och uppåt, Klassikern och lite annat. Placerade mig ganska högt upp på Göteborgsvarvet trots att jag mest sprang för skojsskull och då insåg jag att jag kanske skulle träna lite mer fokuserat och inte leva studentlivet fullt ut.

Hur kommer det sig att du började med triathlon?
– Jag började sent med triathlon, det var när vårt första barn föddes 2007 som jag sa ” Det måste göra ondare att föda barn än att genomföra en Ironman” – för det var det jobbigaste jag kunde komma på efter att följt några kompisar som genomfört Ironman-tävlingar.
Givetvis ligger en hunger efter äventyr, utmaningar och tävlingsinstinkt till grund för ett sådant uttalande.
Så det vara bara upp till bevis – tre barn på fem år, och när vår yngsta var 13 mån körde jag Kalmar 2012 för första gången på 11.59 timmar.

Vilken distans satsar du på?
– Huvudsakligen Ironman, långdistans.

Hur ser en träningsvecka ut för dig?
– Tre barn i åldrar 4-8 gör att träningspassen måste planeras och prioriteras noga, tränar i snitt 8-10 timmar per vecka.

Måndag teknik simning, tisdagar intervall löpning, onsdag cykel, torsdag löpning, fredag vila, lördag cykel och söndag distans simning.

Så brukar det se ut, men kan ändras en del. Ett pass är minst en timme och som längst 2,5 timmar i snitt. Inför tävling blir det emellanåt två pass per dag för att få in både fart och distans. Tränar med klubben ca 2-3 ggr/vecka.

Hur lägger du upp träningen över året?
– Jag kör ett fåtal tävlingar per år – men de jag kör har jag mycket fokus på. De senaste åren har Kalmar och Ö till Ö varit de stora målen, och då har många av långpassen kunnat läggas under sommaren. I år var det annorlunda då första stora tävlingen var i Sydafrika Ironman i början av april. Det blev många timmar på trainer och löpband under de mörka kalla dagarna. Inte optimalt på något sätt men tack vare resa till Thailand (Apollos Thanyapura) fick jag några bra långa cykelpass och open water sim.

Jag tränar i block för att ge kroppen möjlighet till återhämtning samt att hela tiden försöka ha ”hunger” på träningen.
Tidigare tränade jag ganska mycket inom min komfortzon, vilket jag var mästare på.
Efter att gått med i en klubb för första gången i mitt liv, så tränar jag numer med klubbkompisar som är mycket bättre än jag, vilket sporrar mig och tvingar mig själv till andra zoner i träningen.
Har hjälp av en tränare Johan Hasselmark på Aktivitus som skrivit träningsprogram, detta i kombination med klubbträningar hjälper mig mycket. 

Vilka är dina svagheter?
– Simningen. Utan tvekan. Jag vet att jag kan hålla på länge – men jag har svårt att pressa mig för att våga simma så jag blir trött. Har blivit översimmad ordentligt vid något tillfälle vilket fortfarande gör mig lite avvaktande i vattnet.

Vilka är dina styrkor?
– Jag är relativt jämn på cykel och löpningen. Jag jagar på cykeln vilket jag gillar, och sen håller jag undan på löpningen genom att vara jämn. Men styrkan är mentalt. Jag har alltid en plan på hur jag ska möta tröttheten. Att den kommer vet vi alla, men man måste bara veta hur man ska ta hand om den. Precis som en punka. Du har verktyg med dig.  

Hur ser din träningsfördelning ut mellan de olika grenarna?
– Löpning och cykel jämt fördelat. Simningen har jag alltid fuskat med… Tills jag gick med i Terrible Tuseday Triathlon i höstas. Med strukturerade simpass och någon att träna med har gjort att jag simmar mer nu.

Vad är ditt stora mål i år?
– Ironman VM på Hawaii i oktober.

Vad är dina tre bästa tips till nya triathleter?

  1. Träna i alla väder: vind, vågor, regn och sol.
  2. Kliv ur komfortzonen.
  3. Inför tävling: lägg stort fokus på din utrustning så du vet att det funkar just för dig. Välj inte det alla andra har utan att veta att det är bra för dig. Visualisera. När du inte kan sova natten innan, kör loppet i huvudet om och om igen. Dels somnar du och dels så vet du hur du ska göra allt nästa dag.

Var tycker du det är bäst att träna?
– Grundsund i Bohuslän, i all fall när det gäller löpning och simning, cyklingen svårare.
Mina bästa cykelpass har jag haft på Mallorca och Thailand, Thanyapura. Har alltid med mig löparskor i väskan vid resa inom och utanför Sverige, ett grymt sätt att upptäcka nya omgivningar och samtidigt få sin träning gjord. Gillar frihetkänslan att bara ge sig ut på okända vägar.

Hur många punkor innan du bryter?
– En punka.

Värsta och bästa simning:
– Värsta; Ö till Ö 2015, det var som att befinna sig i en gigantisk tvättmaskin, framförallt på de långa simningarna (gris i mitten av loppet.)
Bästa; ?! väntar med spänning på den.. En liten del av simningen i Sydafrika var fantastisk men sen kom vågorna och gjorde det till en stökig upplevelse.
Långdistans VM 2015 i Motala är nog min bästa tid, men det var nog på grund av kylan och jag bara ville komma upp.

Hur många timmar tränar du en vanlig vecka i april?
– 8-10 timmar.

Våtdräkt:
– Bluseventry.

Cykel (huvudsaklig tävlingscykel):
– Cervelo P3 med Zipphjul 404/808.

Löparskor (förstaval tävlingsskor):
– Asics DS Trainer.

Idrottsliga meriter (tider, medaljer m.m.):
PB Ironmandistans: 10.54,
Kvalificerat mig till Hawaii 2016 genom en 3:e plats på Ironman South Africa, Port Elizabet 10 april 2016
Ö till Ö 3 år i rad placering 4-6
Halvmarathon 1.30
Pallplatser på olika triathlon, löptävlingar, swimruntävlingar och multisporttävlingar

Målsättning:
– Att vara väl förberedd inför Hawaii och slå PB på Ironmandistans 2017.
Och att inspirera andra till att våga utmana sig själva.

175604.jpg 

Öpnna i nytt fönster