Veckans triathlet: Diane Sadik

5798c95be73a07fe0b6fa31ad9961e98.jpg
Foto: Pål Stålnacke

Diane är simmare från början och hon kom i kontakt med triathlon i ung ålder. Hon gillar att komplettera sin swimrunträning och triathlonträning med klättring. Hennes främsta mål i år är SM i Vansbro och ÖtillÖ.

Namn: Diane Sadik           
Ålder: 27
Längd: 160 cm
Vikt: 52 kg
Klubb: Stockholm City Triathlon
Hemsida/ blogg: instagram @kumarette

Berätta lite om din idrottsbakgrund:
– Jag växte upp i en aktiv familj. Min mamma var väldigt aktiv; hon simmade och sprang i princip varje dag. Hon introducerade mig och mina syskon till alla möjliga sporter, allt från gymnastik till tennis och även musik. Men det enda som hon verkligen ville att vi skulle lära oss var att simma. Min simskola var en triathlonklubb, fram tills jag var 11 år simmade jag med andra barn, sedan anslöt några av oss även till triathlon-träningarna tre gånger i veckan.

När jag flyttade till Sverige tränade jag inte någon triathlon alls, det var under 2012-2015. Jag började klättra istället. Men under 2015 gjorde jag några triathlontävlingar och hittade då tillbaka till sporten. Nu tränar jag mest triathlon, swimrun och klättring. Fram tills under förra året tränade jag triathlon mest för jag tyckte det var kul – och det gör jag fortfarande – men nu har jag bestämt mig för att träna mer strukturerat och har nu tagit hjälp av tränare för att nå mina mål.

Hur kommer det sig att du började med triathlon?
– Vid 16-års ålder var vi tvungna att välja mellan att gå med i en riktig simklubb eller stanna i triathlonklubben vi simtränade med och lägga till minst ett intervallpass i löpning/ vecka och ett cykelpass/ vecka. Jag ville inte sluta simma eller byta klubb så jag började träna löpning och cykling och jag gjorde min första juniortävling, som var en sprint, när jag var 18 år.

Jag tog en paus från triathlon när jag flyttade till Sverige i augusti 2012 och började då klättra, som jag nu tycker är ett väldigt bra komplement till triathlonträningen. Tog med min racer från Schweiz till Sverige 2015 och började med triathlon igen. Förra året lyckades jag ta några pallplatser på ett par tävlingar och efter det bestämde jag mig att få mer struktur på träningen och satsa lite. Sedan september 2015 jobbar jag med min tränare och vän Nicolas Remires. Jag är övertygad om att det har hjälpt mig mycket framåt mot mina mål både inom triathlon och swimrun efter att jag fått en skräddarsydd träningsplan som är anpassad för mig. Förutom en träningsplan som jag följer, jobbar jag också mycket med mina svagheter, och jag har lärt mig att vila och återhämta mig på rätt sätt.

Vilken distans satsar du på?
– Alla distanser utom ironman.

Hur ser en träningsvecka ut för dig?
– Jag simmar 2-3 pass i veckan med en grupp i Eriksdalsbadet eller Sicklasjön. För cyklingen, förutom ett långpass i veckan, kör jag med Le Peloton (grupp cyklister som cyklar tidigt på mornarna) 1-2 gånger i veckan. Under vinter kör jag backträning eller intervaller på trainern. Jag springer oftast själv, vilket funkar bäst för mig. Jag tycker om att fokusera på mig själv när jag springer. När det är tufft kan jag pusha mig själv och anamma det senare på tävling. Självklart tycker jag det är trevligt med sällskap ibland, speciellt under långpassen när man ska hålla sin fart och när jag kör kvalitetspass.

Hur lägger du upp träningen över året?
– Mycket mängd under höst och vinter. Men även specifika intervaller en gång i veckan under den perioden. Jag har även mer tid till klättring vilket då är mina styrke- och stretchpass. Under vår och sommar läggs träningsplanen upp beroende på kommande tävlingar och vilka distanser de är. Eftersom jag kör varierande distanser har jag också mycket variation i min träning.

Vilka är dina svagheter?
– Cykel och att vila. Under året har min tränare lärt mig att vila är minst lika viktigt som bra kvalitetspass. Jag kommer aldrig kunna träna och prestera om jag struntar i återhämtning och vila.

Vilka är dina styrkor?
– Simningen, mental styrka och jag känner min kropp väldigt väl.

Vad är ditt stora mål i år?
– Vansbro SM och ÖtillÖ och utvecklas så mycket som det går.

Vad är dina tre bästa tips till nya triathleter?

  1. Öka på träningen succesivt och inte för snabbt. Det är lätt att drabbas av överträning eller bli skadad när man ska börja träna tre grenar i veckan.
  2. Träna transitions och brickpass.
  3. Hitta en bra grupp att träna med för att dela erfarenheter och fortsätta vara motiverad.

Var tycker du det är bäst att träna?
– Ute – I stan vid vattnet eller i naturen i skogen. Stockholm erbjuder rätt bra variation för löprundor, trails och cykelvägar.

Hur många punkor innan du bryter?
– Jag har aldrig haft en punka – peppar, peppar…

Värsta och bästa simning:
– Värsta: Swiss Championship i Geneve 2012 – det var så vågigt att jag nästan blev sjösjuk. Bästa vet jag inte...

Våtdräkt:
– 2XU för triathlon
Head race för swimrun

Cykel (huvudsaklig tävlingscykel):
– Draft-legal: BMC pr 01
Tempo: Liv Avow advanced pro 1

Löparskor (förstaval tävlingsskor):
– Asics DS-Racer 10

Idrottsliga meriter (tider, medaljer m.m.):
1a AG Ironman 70.3 Aix-en-Provence 2016 - 4:31 (swimming cancelled – 1st biking time AG and 1st running time AG) – kvalificerad till world championship i Mooloolaba
1a SCT duathlon 2016 – 1:09
1a Saltsjöbaden 2016 – 1:12:30
4a mix team Utö Swimrun 2016 – 4:26 + kvalificerad till ÖtillÖ
1a Mörkö Triathlon 2015
2a dam Borås Swimrun 2015

Målsättning:
– Att utvecklas i triathlon och swimrun och att alltid ha kul!

180375.jpg?m=1

Diane i mitten med triathlonvänner. 

Vill du vara med som veckans triathlet eller vill du tipsa om någon som du tror passar? Mejla isabelle.oblom@runnersworld.se och berätta lite kort om dig själv eller om han/ hon som du tror passar så är möjligheten stor att du eller din vän är veckans profil en vecka!

Öpnna i nytt fönster