Veckans triathlet: Sven-Olov Kumlin

52de4144a6b9a513820ceae52515fb49.jpg

Sven-Olov firade 30-års jubileum som triathlet förra året och innan triathlon kom in i hans liv var han en hårt satsande löpare. Under hans idrottskarriär har han hittills hunnit med nära 180 tävlingar av olika slag och många fler lär det bli. Med en riktig vinnarskalle har han visat att man kan komma långt!

Namn: Sven-Olov Kumlin
Ålder: 61 (H60 2016)
Längd: 187 cm
Vikt: 80 kg
Klubb: LK Nyköpings Runners

Berätta lite om din idrottsbakgrund:
– Började springa redan på 60 talet som liten pojke och hårdsatsade på sporten under hela 80-talet.
För att få omväxling började jag med triathlon 1985. Första triathlontävlingen var 1985 i Oxelösund. Så det blev 30-års jubileum för mig förra säsongen.

Hur kommer det sig att du började med triathlon?
– Oxelösund/ Nyköpingsregionen hade många riktigt bra triathleter samt en triathlontävling på 80-talet som inspirerade mig att börja med triathlon. Sedan gillar jag alla häftiga prylar.

Vilken distans satsar du på?
– 2016 satsar jag på Jönköping Ironman 70.3 samt. Jag ska även försöka försvara mitt Riksmästerskap på Olympisk distans. Längre fram blir det Ironman igen.

Hur ser en träningsvecka ut för dig?
– Har privilegiet att träna på heltid så de flesta dagar innebär 2 pass per dag. Under vintern blir det 4 spinningpass, 3-4 löppass och 3 simpass.

Hur lägger du upp träningen över året?
– Tränar helt baserat på egna erfarenheter, kommer att försöka periodisera träningen mer denna säsong. Det är viktigt att låta kroppen bestämma en hel del så att man undviker skador, vilket är viktigast.

Vilka är dina svagheter?
– Är ganska jämn i alla tre disciplinerna, på cyklingen kan jag ibland bli lite för bekväm för att säkra löpningen.

Vilka är dina styrkor?
– Absolut min starka vilja, när det är som jävligast är jag bäst. Har även alltid bra koll på min utrustning för att slippa överraskningar.

Hur ser din träningsfördelning ut mellan de olika grenarna?
– Antal pass per vecka är tämligen lika mellan disciplinerna, när utesäsongen för cykel startar kommer jag att satsa på att bättra cykeltiderna, vilket kommer att innebära mycket cykling.

Vad är ditt stora mål i år?
– Jönköping Ironman 70.3.

Vad är dina tre bästa tips till nya triathleter?

  1. Kontinuitet är nyckeln till framgång!
  2. Tävla, du blir bättre!
  3. Se till att ha hyfsade prylar, det blir roligare!

Var tycker du det är bäst att träna?
– Tränar helst i hemmamiljö, halva tiden i Hammarby Sjöstad/Nacka reservatet och halva tiden i Oxelösund. Där finns fantastiska träningsmöjligheter!

Hur många punkor innan du bryter?
– Bryter först när absolut ingen annan lösning finns. Körde till exempel 25 km med bruten arm för att nå målet ett år i Vätternrundan.

Värsta och bästa simning:
– Det var väldigt stora vågor under SM 2015 i Västerås, annars är jag ofta väldigt jämn när det gäller simningen, oavsett förhållanden.

Hur många timmar tränar du en vanlig vecka i april?
– 10-15 timmar.

Våtdräkt:
– Orca 3.8.

Cykel (huvudsaklig tävlingscykel):
– Columbus Chrono med Ultegra och Hed disc.

Löparskor (förstaval tävlingsskor):
– Asics Cumulus.

Idrottsliga meriter (tider, medaljer m.m.):
Har deltagit i sammanlagt 176 tävlingar i löpning, cykel, simning, triathlon och längdskidor.
Personbästa: Maraton 2:59:34, halvmaraton 1:19:58, 10 km 35:18.
Fem stycken Svenska Klassiker
Riksmästerskaps silver 2014 på Olympisk o Sprint.
Riksmästerskaps Guld 2015 på Olympisk distans.
Genomförde Kalmar Ironman 2014, Långdistans VM Motala 2015

Målsättning:
– Att kvalificera mig för VM i Ironman 70.3 eller Ironman samt att på Olympisk distans placera mig topp fem på ett VM.

158010.jpg 

Öpnna i nytt fönster