Race planering 2016

Mars månad nästan slut, så dax att sätta på pränt planerna för 2016. De har ju funnits i huvudet en tid redan...

Det blir som förra året tre huvudmål:

1. Klassikern under 17 timmar

2. Triathlon

3. Övrigt




Träningen hittills i år har gått mycket bra, naturligtvis en hel del skidåkning inför Vasaloppet. Simninen har också legat på topp med i princip två pass veckan, och så har jag hållit igång löpning och cykel med ett pass i veckan. Nu har jag gått över till ett schema som om allt år bra innehåller två sim, två löp och tre cykelpass i veckan samt ett styrketräning. Det ger i snitt 10 timmar i veckan vilket är precis vad jag klarar av att hålla. Detta räknar med att jag håller fram till juni, och sedan juli/augusti/september blir det lägre då tävlingarna börjar komma, vilket oftast drar ner antalet timmar/vecka.

Klassikern:

Jag är inne på slutvarvet på min tredje klassiker, vilket nog kommer bli den sista på ett tag. Målet att ta sig in under 17 timmar är med 5:34 på öppet spår 2016 nära. Det är bara Vätternrundan klar, och målet här är sub-8 tillsammans med grabbarna. Jag hoppas på en tid på under 7:50, vilket skulle summera upp klassikern till 16:45 (Vansbro 45 min, Lidingö 2:36, Vasa 5:34). Borde också ge en plats på topp-10 totalt för 2016 för klassiker. Tiden på Vättern kommer naturligtvis också bero på vind och väder, men räknar att vara i god form med en vecka på Mallorca nu i april och sedan fokus april/maj på cykel och testlopp som UNT i Uppsala och Roslagsvåren. Jag funderar på att eventuellt prova på Vansbrosimninen igen, jag har ju lagt ned mycket tid på simningen och i alla fall fått upp bassängfarten rejält, så det kanske går att kapa en-två minuter där. Vi får se hur jag gör...

Triathlon:

Som det är nu ligger det fyra triathlon på agendan: Hallsta 29:de maj (olympisk), Vansbro 2 juli (HIM, SM), Umeå i slutet av juli (olympisk, SM) och Tjörn i slutet av augusti (HIM). Fokus blir på Vansbro/Umeå där målet kommer bli topp-10 i min age group. Jag körde Vansbro på 4:58 förra året, och målet blir att kapa 1-2 minuter på simningen, 1-2 minuter på cykeln och 10 minuter på löpningen som gick dåligt förra året, allt under förutsättning att väder är liknande. En sluttid under 4:45 vore nice. De övriga loppen är nya för mig, så det blir inga direkta tidsambitioner där utan fokus blir på placeringar.

Övrigt:

Lite övriga lopp ska in också i kalendern. UNT Uppsala och Roslagvåren på cykel blir gruppträningar inför Vättern, båda i maj. Velothon Stockholm i mitten av september ligger i schemat, och där blir målet att ligga i pelothonen i mål. Då jag antagligen inte kör Siljan i år blir det kanske Stockholm marathon istället då målet i så fall skulle vara en 3:15 tid. Och så har vi Jordgubbsloppet naturligtvis, och som avslutning på säsongen Hässelbyloppet där målet blir en sub-40 på milen.

I mångt och mycket liknande upplägg som förra året med lite högre ambitioner. Utmaningen under våren och sommaren blir att inte få överansträngning i vaderna som förra året. Ska få inlägg i april, och ska trappa upp löpningen succesivt under april/maj efter grundande nu i mars. Löpningen var min svagaste gren förra året, så jag hoppas den kan förbättras i år.

Let the competitions begin! 


Öpnna i nytt fönster