Summering 2015

Dax att summera upp tränings och tävlingsåret 2015! Överlag är jag väldigt nöjd, fokusen var främst på klassikerloppen samt att köra några triathlontävlingar, och båda dessa har fullföljts. Här kommer en sammanfattning av de olika områdena:
Träning
Träningsmängden ökade från 320 timmar till 401 timmar under 2015, en ökning på 25%. Det var främst tack vare en stor mängd under sommaren samt kraftig ökning i november och december. Speciellt löp och simningen ökade i antal pass samt volym medans cykelvolymen var något mindre än under 2014. Nu blev det totalt 38% cykling, 24% löpning, och 14% simning, med resterande 24% fördelat på styrketräning och skidåkning. Jag är nöjd att jag kunnat fortsätta med löpningen under oktober-december för att hålla igång den, jag är i mycket bättre form nu jämfört med ett år sedan i löpning.
Skador
Med ökad dos träning kom naturligtvis en del skador också. 2015 inleddes med pågående problem med stumma vader, och med massagebehandling hade jag bestämt att inte börja springa förrän det var löst. Det innebar att löpningen kom igång först i april, och då det kändes bra så gick det nog igång för fort. Det höll bra till mitten av augusti, då jag fick begynnande hälsporre efter Stockholm Triathlon. Det blev uppehåll av löpningen under resten av augusti och september, och sedan har jag dragit igång lite lätt efter Lidingöloppet igen. Hälen känns öm fortfarande, så jag ska nog fixa inläggssulor för att se om det hjälper.
I cyklingen har jag klarat mig från krascher i år, och vid skidåkningen har det varit relativt smärtfritt. Får fortfarande tendens till lätt inflammation i vänster underarm efter långa stakpass.
Tävling
Det blev en hel del tävlande i år igen, med goda resultat. Det är väl i princip bara Lidingöloppet som jag inte klarade av min målsättning, men det var inte så konstigt med tanke på löpskadorna då.
Mest nöjd är jag med Vansbrosimning (45 minuter) samt Velothon Stockholm (snitt 39.9 km/tim över 165 kilometer), i de här loppen fick jag resultat långt över mina förväntningar.
Stockholm Marathon (3:28), Vätternrundan (8:17), Vansbro Triathlon (4:59), Stockholm Triathlon (2:22), Hässelbyloppet (41:12) och Jordguppsloppet (56 min) var också lopp där jag gjorde bra ifrån mig, i linje med målen jag satt upp. Personbästa på Jordgubbsloppet och Hässelbyloppet och bra cykling på Sthlm/Vansbro Tri var höjdpukterna här, samt naturligtvis att genomföra Sthlm Marathon under 3:30.
Vasaloppet ÖS (6:22), Lidingöloppet (2:36) och Engelbrektsloppet (4:18) genomfördes och här var jag nöjd att jag tog mig i mål.
Tjörn Triathlon och Stockholm Halvmarathon fick ställas in pga löpskadan i augusti/september.
2016
För 2016 finns det olika delmål. Vad gäller träningsmängd ska jag försöka öka med 5-10% fram till september, sen får vi se om satsningen fortsätter till nästa år efter det. Det är främst januari-mars som jag kan öka dosen lite jämfört med 2015. Det blir en vecka i Mallorca i år igen som träningsläger för cykling (första veckan april), det kommer bli perfekt. För att förbättra triathlontiderna är det främst löpningen som måste förbättras, men jag hoppas kunna kapa lite tid också på simning och cykel också. Simningen ska förbättras genom fortsatt simkurs med simcoachen.se, och cyklingen blir det fokus med den nya triathloncykeln jag köpte i höstas.
Den tredje klassikern ska slutföras med Vasalopp och Vätternrundan. Målet är att få ihop en tid under 17 timmar totalt, och för det behövs ett Vasalopp runt 5:45 och Vättern runt 7:45. Med bra väder och före ska Vasaloppet nog gå, och för VR har vi en sub-8 grupp med mål under 7:50. Här blir väder största faktorn tror jag.
Triathlon kommer ha fokus på SM i Vansbro (medeldistans) och Umeå (olympisk). Tjörn är också med i planen. Målet för Vansbro/Umeå är att en topp 5-10 placering, och om vädret rätt kapa 15 minuter på Vansbrotiden (under 4:45), främst genom bättre löpning. Vi får se om vi kan hitta några andra lopp också.
Övriga tävlingar blir Jordgubbsloppet (nytt PB?), Stockholm Velothon och även en satsning på sub-40 min på Hässelbyloppet eller annat snabbt 10km lopp. För Vasan blir det nog också något seedningslopp (Moraloppet, Engelbrekts?) för att komma in i startgrupp 3. Frågan är om jag ska ta en till Vansbrosimning, om jag nu förbättrat min simning genom kurserna kanske det skulle vara kul att se förbättring på Vansbro. Sub 40 (ha-ha!)?
Så höga ambitioner som vanligt, vi får se vad som orkas med och hur eventuella skador påverkar. Största osäkerhetsmomentet blir löpningen igen, det är ju lätt att få skador där på grund av överbelastning, och jag har fortfarande lätt ömmande häl...
Öpnna i nytt fönster